Ako vybrať vybavenie do ateliéru + základy práce so štúdiovými svetlami

Plánujete si zariadiť fotografický ateliér, ale v množstve ponúkaných možností sa strácate? Neviete, aké svetlo, alebo aké ďaľšie vybavenie kúpiť a podľa čoho vlastne vyberať?

Verte mi, nie ste v tom sama. Otázky ohľadom vybavenia ateliéru, najmä štúdiových svetiel dostávam veľmi často a v začiatkoch je skutočne veľmi ťažké sa v tom zorientovať.

Preto som pre vás pripravila tento článok, v ktorom nájdete popis základných vlastností a typov štúdiového vybavenia a tiež základy ich použitia. Verím, že vám pomôže sa v tejto problematike ľahšie zorientovať a vybrať z množstva ponúkaných možností to, čo bude najlepšie vyhovovať práve vašim potrebám.

K základnému vybaveniu ateliéru patria:

  • štúdiové svetlá
  • príslušenstvo pre svetlá
  • fotografické pozadia + držiak, alebo stojan

Štúdiové svetlá

Takmer denne dostávam otázku: Aké svetlo by ste mi odporučila? Bohužiaľ neexistuje jedna jediná správna možnosť, systém, alebo značka štúdiových svetiel, ktoré by sa dali nazvať najlepšie, alebo najvhodnejšie. Nižšie vám preto popíšem základné rozdelenie, rozdiely a odporúčania, podľa ktorých môžete vyberať.

Základné rozdelenie štúdiových svetiel:

  • zábleskové svetlá
  • trvalé svetlá

Aký je v nich rozdiel? Vysvetlím to veľmi zjednodušene. Zábleskové svetlo sa správa ako blesk, teda po stlačení spúšte dôjde k záblesku. Trvalé svetlá jednoducho zapnete a neustále osvetľujú fotografovanú scénu.

Všeobecne platí, že zábleskové svetlá sú vykonnejšie, ako trvalé svetlá. To znamená, že na fotografovanú scénu dodajú viac svetla. Výkon štúdiových svetiel je udaný hodnotou označenou písmenom W – watt, pričom platí, že čím vyššie je toto číslo, tým viac svetla vám štúdiové svetlo dodá na fotografovanú scénu.

Základným ukazovateľom pri výbere by teda mal byť výkon a mali by ste sa zamyslieť nad tým, aké množstvo svetla potrebujete. Ak sa váš ateliér bude nachádzať vo veľmi svetlej miestnosti, môže vám stačiť iba trvalé svetlo s nižším výkonom. Ak ale potrebujete na fotografovanú scénu dodať väčšie množstvo svetla, pravdepodobne bude pre vás vhodnejšie zábleskové svetlo s vyšším výkonom.

Ďaľším ukazovateľom pri výbere je aj účel použitia. Ak napríklad chcete používať svetlo aj pri natáčaní videí, alebo fotografujete iba mobilom, vhodné sú pre vás trvalé svetlá.

Príslušenstvo pre štúdiové svetlá

Niektoré svetlá sú dodávané v setoch aj s potrebným príslušenstvom, k iným si ho budete musieť dokúpiť osobitne. Pozorne si vždy prečítajte, čo je zahrnuté v cene svetla. K svetlu bežne potrebujete aj:

  • stojan, statív
  • dáždnik, softbox
  • k zábleskovým svetlám budete potrebovať aj tzv. odpaľovač – vysielač, prípadne aj príjmač

Samotné štúdiové svetlo bez príslušenstva:

Štúdiové svetlo s potrebným príslušenstvom:

Dáždniky, softboxy

Dáždniky, alebo softboxy sa nasadia na štúdiové svetlo a slúžia na zjemnenie a rozptýlenie svetla. Opäť nie je možné napísať, ktorý typ je najvhodnejší. Počas mojej praxe som používala odrazné, ale aj difúzne dáždniky, ale aj rôzne typy softboxov. Osobne môžem povedať, že v ich použití nevidím veľmi výrazné rozdiely. Rozdiel môže byť iba v jemnosti svetla. Niektoré budú vytvárať jemnejšie, iné silnejšie – kontrastnejšie svetlo.

Stojan

Samotné štúdiové svetlo upevňujete na stojan, statív. Ak musíte statív dokupovať osobitne overte si, či je dostatočne pevný, aby udržal vami vybrané svetlo so softboxom.

Odpaľovač – vysielač, príjmač

K zábleskovým svetlám potrebujete aj odpaľovač – vysielač. Je to zariadenie, ktoré nasadíte do sánok fotoaparátu (miesto, kde sa nasádza aj klasický blesk).

Napíšem to jednoducho: po stlačení spúšte dá odpaľovač (vysielač) signál príjmaču a následne dôjde k záblesku. Príjmač môže byť vo svetlách vstavaný, alebo ho budete musieť tiež dokúpiť a pripojiť k svetlám.

Fotografické pozadie

Rovnako, ako pri štúdiových svetlách, aj ponuka fotografických pozadí je veľmi rozsiahla. Pozadia môžu byť papierové, látkové, alebo aj z iných materiálov, jednofarebné, alebo vzorované. Výber je skutočne najmä o vašom vkuse, o tom čo sa vám viac páči a tiež aj o cene, ktorú môžete do pozadia investovať. Osobne najviac požívam papierové fotopozadia široké 2,7m, najčastejšie biele a čierne.

Fotografické pozadie potrebujete upevniť na stojan, alebo držiak, ktoré môžu byť tiež rôzne. Osobne používam držiak nástenný.

Moje skúsenosti

V minulosti som k vybaveniu ateliéru pristupovala inak, ako dnes. Kedysi som fotila iba v našej obývačke, kde som vždy musela rozložiť stojany, pozadie, svetlá a hneď po použití zase zbaliť, aby mi doma nezavadzali. V tej dobe mi vyhovoval skladací stojan na fotopozadie, užšie fotopozadie široké iba 1,6m a používala som set svetiel, ktorý bol ľahko skladný v prenosnej taške spolu s príslušenstvom.

Dnes používam profesionálne zábleskové svetlo s veľkým odrazným dáždnikom s difúznou vrstvou, viď foto. Svetlo mám stálo umietnené v ateliéri, nepotrebujem ho nikam prenášať, ani skladať.

Chcela som tým povedať, že vyberať môžete aj podľa toho, ako budete svetlo a ostatné vybavenie používať. Potrebujete ho často skladať a napríklad aj prenášať? Alebo fotografujete v menšom ateliéri? V tom prípade zvoľte menšie stojany a menšie softboxy, napríklad aj ľahko skladné v prenosnej taške.

Budete mať svetlá stálo umiestnené v ateliéri? Je váš ateliér väčších rozmerov? V tom prípade môžete vybrať väčšie stojany aj softboxy. Aj toto môže byť kritériom pri výbere.

Osobne som vždy používala štúdiové svetlá značky Photone Europe (www.photoneurope.cz) a túto značku môžem určite odporučiť. Nikdy som nemala so svetlami žiadny problém, aj tie najstaršie, ktoré mám cca 14 rokov, fungujú dodnes. Iné značky neuvádzam iba preto, že s nimi nemám osobnú skúsenosť. Určite ale aj medzi inými značkami nájdete kvalitné svetlá.

Fotografické pozadia nakupujem cez internetový eshop mini-max.sk, s ktorým som rovnako spokojná a dodanie bolo vždy rýchle a bezproblémové.

Ako pracovať so zábleskovými svetlami

Pri používaní zábleskových svetiel hovoríme o tzv. synchronizačnom čase. Opäť to vysvetlím veľmi zjednodušene, je to čas, aký musíte mať nastavený na vašej zrkadlovke, aby zábleskové svetlo správne pracovalo. Väčšinou to býva čas 1/160 – 1/200 sekundy.

Pri fotení s mojím zábleskovým svetlom je synchronizačný čas 1/160, preto mám takýto čas vždy nastavený na zrkadlovke. Ak by som nastavila čas kratší, na fotografii sa bude zobrazovať viditeľný čierny pás.

Fotografia odfotená s časom nastaveným na 1/160 sekundy

Čas 1/200 sekundy – v spodnej časti vidíte úzky čierny pás

čas 1/250 sekundy – v spodnej časti je už veľmi viditelný širší čierny pás

Intenzitu svetla môžete regulovať pomocou voliča priamo na svetle – príklad vidíte na fotografii.

Intenzitu svetla môžete tiež aspoň čiastočne meniť nastavením clony na vašej zrkadlovke.

Princípy štúdiového svietenia

Pri práci v ateliéri môžete vychádzať z rôznych štýlov a typov štúdiového svietenia. Môžete používať jedno, ale aj viac svetiel a tiež môžete použiť aj odrazné dosky, alebo iné príslušenstvo. Svetlo môže smerovať spredu, zboku, alebo zozadu. Svetlo môžete umiestniť bližšie, ale aj ďalej od vášho objektu. A toto všetko bude mať vplyv na výslednú podobu fotografií.

Ak iba začínate, môže byť ťažké tomu porozumieť. Je to najmä preto, že podvedome hľadáme jednoduchý návod, ale takýto „jeden jediný správny“ neexistuje. Vo fotografii máte vždy mnoho možností.

Ani ja vám nemôžem napísať: umiestnite svetlo 30 cm od vášho dieťaťa v 45 °uhle a fotka bude vždy perfektná. Pretože fotku ovplyvnia aj iné faktory. Napríklad svetlené podmienky vo vašom ateliéri, alebo ďaľšie nastavenia, napríklad intenzity svetla a to vám nedokážem presne „nadiktovať.

Odporúčam vám cvičenie

Najlepšie je vyskúšať s vašimi svetlami a vo vašich podmienkach viacero spôsobov svietenia, uhlov a vzdialeností. Vychádzať môžete z toho, že jedno svetlo by malo byť tzv. hlavné – teda najviac osvetľuje váš objekt. Ďaľšie svetlá, alebo napríklad odrazné dosky slúžia na vykrytie prípadných neželaných tieňov, alebo na dotvorenie celkovej atmosféry na fotografii.

  1. Vyskúšajte teda umiestniť svetlo vo viacerých uhloch a vzdialenostiach voči vášmu objektu
  2. Ak máte možnosť, použite aj ďaľšie svetlo – svetlá
  3. Vyskúšajte rôzne softboxy, alebo dáždniky, odrazné dosky a opäť ich vyskúšajte umiestniť v rôznych uhloch voči vášmu objektu.
  4. Sledujte pri tom, ako zmeny uhlov a vzdialeností ovplyvnia fotografie a všímajte si, čo sa vám najviac páči a použite to neskôr vo vašej tvorbe.

Nižšie môžete aspoň približne vidieť, ako umiestnenie svetla fotografie ovplyvní. Použila som iba jedno svetlo, ktoré aj na fotografiách vidíte a fotografie nie sú upravené. Všímajte si najmä, ako rôzne umiestnenie svetla mení svetlo a tieň na tvári.

Umiestnenie svetla ovplyvní aj to, či svetlo osvetlí, alebo nie aj pozadie a aj toto si môžete všimnúť na fotografiách nižšie. Postavenie svetla potom môžete zvoliť napríklad aj podľa toho, či chcete mať osvetlené aj pozadie.

Svetlo smeruje zboku

Svetlo smeruje približne v 45°uhle

Svetlo smeruje takmer priamo spredu

Svetlo osvetľuje moju dcéru zozadu

Opäť pridám moju skúsenosť: Momentálne pracujem najčastejšie iba s jedným štúdiovým svetlom, s odrazným dáždnikom a difúznou látkou. Svetlo najradšej umiestňujem približne v 45° uhle voči môjmu objektu. To sú v mojom prípade najmä deti, bábätká, alebo menšie rodiny. Nepoužívam ďaľšie svetlá, pretože v mojom malom ateliéri na ne nemám priestor. Prípadné tiene na fotografii upravujem neskôr vo Photoshope a Lightroome.

ZHRNUTIE

  • k základnej výbave fotografického ateliéru patria štúdiové svetlá s príslušenstvom a fotografické pozadie
  • štúdiové svetlá môžu byť trvalé, alebo zábleskové, pričom zábleskové majú väčší výkon
  • základným kritériom pri výbere je výkon udaný vo Wattoch
  • ďaľšími kritériami môže byť účel, alebo veľkosť ateliéru
  • pri fotení so zábleskovými svetlami nezabudnite na synchronizačný čas
  • neexistuje jediný správny štýl svietenia, vyskúšajte rôzne umiestnenie svetla – svetiel voči vášmu objektu

Verím, že informácie uvedené v článku vám pomohli sa lepšie zorientovať v téme štúdiového vybavenia a že vám pomôžu pri zariadení vášho vlastného ateliéru. Ak vám k téme napadajú ešte akékoľvek otázky, napíšte mi na email inspiracie@mariagasparova.sk.

Mária Gašparová
Mária Gašparová je mamou dvoch dcér, nadšenou fotografkou a profesionálnou newborn fotografkou. Fotografii sa venuje už viac ako dvanásť rokov a prostredníctvom projektu Mama fotografkou už niekoľko rokov zdieľa svoje skúsenosti, ukazuje začínajúcim fotografkám jednoduché a zrozumiteľné návody, ako odfotia krajšie fotografie detí, alebo maličkých bábätiek. Mária je autorkou jedinečného online kurz newborn fotografie>> Je autorkou aj inšpiratívneho eBooku o fotografovaní detí>> Viac informácií o Márii nájdete tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracovania osobných údajov