Jordánsko – naše skúsenosti + 139 fotografií

Keď sme pred niekoľkými mesiacmi plánovali našu cestu po Jordánsku, veľmi nám pomohli články a odporúčania rôznych cestovateľov. Cestovali sme prvý krát na vlastnú päsť bez cestovky a každý tip bol pre nás veľmi cenný. Preto som sa rozhodla podeliť aj o naše skúsenosti, zážitky a fotografie z tejto úžasnej krajiny. Verím, že tiež môžu pomôcť niekomu z vás pri plánovaní vašej cesty.

Ak premýšľate o návšteve tejto krajiny, možno máte rôzne obavy, aké sme mali aj my – predsa len ide o moslimskú krajinu. Žiadne z našich obáv sa ale nepotvrdili a v Jordánsku sme sa stretli iba s priateľskou atmosférou a milými ľudmi vždy ochotnými poradiť a pomôcť.

Niekoľko podrobností o našej ceste po Jordánsku

• v Jordánsku sme strávili 7 dní na prelome apríla a mája, ale bolo nám málo, odporúčala by som aspoň 10 dní. Cestovať v týchto mesiacoch tiež určite odporúčam, už vtedy tam bolo veľmi teplo, napríklad pri Mŕtvom mori bolo 39°.
  • leteli sme veľmi lacno s Wizz air z Viedne do Ammánu
  • ubytovanie sme si zabezpečili cez booking
  • po Jordánsku sme sa presúvali autom, ktoré sme si prenajali na letisku cez rentalcars.com, pomáhala nám GPS navigácia Cygic
  • pred cestou sme si zakúpili Jordan pasy, v cene ktorých je zahrnuté vízum, vstupy do mnohých pamiatok, vrátane Petry a tiež vstup do púšte Wadi Rum

Fotografie

Tento článok bude naplnený viac fotografiami, ako slovami, keďže ste na mojom blogu zvyknutý na články venované prevažne fotografii. Tiež vám aspoň niečo málo k týmto fotografiám napíšem.

Vačšina fotografií v tomto článku je odfotených digitálnou zrkadlovkou Canon EOS 5D Mark IV a objektívom Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM, približne 20% fotografií je odfotených našimi iPhonmi 11.

Fotografie som upravila v Lightroome a Photoshope, rovnako aj fotografie odfotené mobilom som upravila v aplikácii Lightroom pre mobil.

Náš itinerár

• 29.4. prílet do Ammánu a presun do Jerashu
  • 30.4. návšteva Jerashu a presun k Mŕtvemu moru
  • 30.4. – 1.5. Mŕtve more a presun do Wadi Musa (Petra)
  • 1.5. – 4.5. Wadi Musa – Petra
  • 4.5. – 5.5. Červené more
  • 5.5. – 6.5. púšť Wadi Rum
  • 6.5. návrat na letisko, zastávka pri hore Nebo

Jerash

V Ammáne sme pristáli neskoro večer a hneď sme sa presunuli do prvého cieľa našej cesty – Jerashu. Pohľad z lietadla na večerný vysvietený Ammán bol úžasný.

Vo všetkých sprievodcoch sa dočítate, že jazdenie po Jordánskych cestách je náročnejšie a odporúča sa iba skúseným vodičom. Hneď na ceste z Ammánu sa o tom presviedčame, cez trojprúdovú diaľnicu každú chvíľu prebehnú ľudia, pri diaľnici sa pasú zvieratá a vládne tu chaos. Môj manžel sa ale vyjadril, že v Neapole zažil horšie:-)

Chvíľku pred polnocou sa dostávame do Jerashu, kde strávime jednu noc v súkromnom apartmáne Odibad Studioes, z ktorého je krásny výhľad takmer na celé mesto.

Apartmán je vzdialený iba kúsok ad archeologickej časti Jerashu a z apartmánu vidíme aj niektoré z pamiatok – pár antických stĺpov.

Jerash patrí medzi najnavštevovanejšie miesta v Jordánsku, je označovaný za „Pompeje východu“. Nájdete tu archeologické nálezisko ruín rímskeho mesta, ktoré bolo roky ukryté pod pieskom.

Môžete tu vidieť Hadriánov oblúk (na našej rodinnej foto vyššie), Oválne námestie, Divadlo, Chrám boha Dia, Chrám bohyne Artemis a ešte omnoho viac.

Naša staršia dcéra v tomto období číta knihy s tématikou gréckej mytológie, veľmi chcela tieto pamiatky vidieť a práve preto sme Jerash zaradili do našej cesty.

Mŕtve more

Po návšteve Jerashu sme sa presunuli k Mŕtvemu moru, kde sme sa ubytovali v krásnom hoteli Crowne Plaza Jordan Dead Sea Resort & Spa.

Mŕtve more je presne také, ako je všade opisované. Vysoká slanosť vody – až 33% vás nadnáša, nezaplávate si, nežijú tu žiadne ryby. Môžete si iba ľahnúť na vodu a oddychovať 🙂

More a aj bahno má množstvo liečivých účinkov. Mŕtve more ale veľmi rýchlo vysychá, hladina údajne klesne – podľa rôznych zdrojov o desať až sto centimetrov ročne, preto odporúčam čo najskôr navštíviť.

Neodporúčam ísť do vody s menšími deťmi. Slaná voda v očiach je neskutočne bolestivá, ako som sa presvedčila na vlastnej koži/očiach 🙂

Presun do Petry

Po oddychovom dni sa popri pobreží Mŕtveho mora presúvame do Petry. Samotná táto cesta je ďaľším krásnym zážitkom. Vychutnávame si neskutočné výhľady, najskôr na pobrežie Mŕtveho mora.

O ďaľší zážitok sa nám postaral neoznačený spomaľovač na diaľnici. Po prvotnom šoku a kontrole auta, sa už na tom smejeme, ale vo chvíli, keď v približne 100km rýchlosti nabehneme na spomaľovač, vyletíme do vzduchu a následne príde rana po dopade, nám nebolo všetko jedno 🙂

!!!

Na neoznačené spomaľovače vás upozorní každý turistický sprievodca, čítali sme o nich aj my, napriek tomu sa nám to stalo. Ako sa ale hovorí, všetko zlé je na niečo dobré a naše dcéry práve o tomto "zážitku" so smiechom každému rozprávajú 🙂

Ďalej prechádzame nádhernou Jordánskou krajinou, typickými Jordánskymi dedinkami, o chvíľu púšťou, vzápätí horskými serpentínami, cestou, o ktorej často pochybujeme, že vedie k jednému z novodobých siedmych divov sveta. Často je veľmi úzka, chvíľu aj úplne skončila 🙂 Napriek tomu vám odporúčam, ak by ste sa sem vybrali, absolvovať túto cestu, bol to naozaj krásny zážitok.

Na tejto ceste sa presviedčame aj o tom, že značky „pozor ťavy“ tu nie sú umiestnené len tak 🙂

Za ťavami vidíte auto, v ktorom sedí ich majiteľ. Ten sa pri nás pristavil, s úsmevom nás privítal známym “Welcome to Jordan”. Spýtal sa odkiaľ sme, ubezpečil nás, že sme na správnej ceste do Petry a poprial nám krásnu dovolenku. Všetci Jordánci, s ktorými sme sa stretli sú práve takýto, veľmi milý a ústretový.

Cesta je naozaj výnimočná, na mnohých ďaľších miestach zastavujeme a fotíme si túto nádhernú krajinu.

Wadi Musa – Petra

Petra je samotné skalné mesto – ubytovať sa musíte v mestečku Wadi Musa, z ktorého sa do Petry vstupuje. My sme bývali v súkromnom apartmáne – Mountains view (foto nižšie) u Jordánskej rodiny. Som presvedčená, že aj vďaka tomuto typu ubytovania sme si z Jordánska odniesli taký autentický zážitok.

Výhľad z apartmánu na mestečko Wadi Musa

Petra 1. deň

Užitočné informácie o Petre

Keď sa povie Petra, každý si predstaví najmä najznámejšiu pamiatku - Pokladnicu. Petra je ale v realite rozľahlé skalné mesto s mnohými ďaľšími nádhernými stavbami. Aj o tomto sme čítali pred cestou, ale nevedeli sme, že Petra je "až taká veľká". Preto vám uvádzam niekoľko čísiel.

Od miesta, kde si zakúpite lístok k známej Pokladnici sú to približne tri kilometre. K poslednému chrámu - Monastery, je to ďaľších 5 kilometrov. Medzitým sú ďaľšie nádherné stavby, ku ktorým musíte odbočiť, liezť sa po skalách - je to skutočne dosť náročné.

Odporúčam myslieť na to pri plánovaní návštevy Petry, rozdeliť si ju na viac dní a zvoliť vhodnú obuv.

Cena dvojdňovej vstupenky je 55 JOD - jordánskych dinárov.

My sme za prvý deň prešli 14 km a pri večernej návšteve Petry ďaľších  takmer 7 kilometrov.

Prvý deň sme prišli do Petry približne o 7:30, chceli sme sa vyhnúť davom turistov. O tomto čase tu už bolo aj tak veľmi veľa ľudí, preto, ak sa túžite vyhnúť davom,  odporúčam prísť ešte skôr.

Samotná cesta k Pokladnici je ale nádherná, už v začiatkoch vidíme prvé stopy po Nabatejskej civilizácii, ktorá Petru pred viac ako 2000 rokmi postavila.

O chvíľku neskôr prechádzame známym skalným kaňonom „Siq“. Cesta týmto kaňonom je zážitkom sama o sebe. Nádherne sfarbené skaly siahajúce vysoko nad naše hlavy a ktoré akoby za každou zákrutou menili farbu a štruktúru…

Po troch kilometroch sa dostávame k známej Pokladnici – Treasury – Al -Kazneh a je ešte krajšia a veľkolepejšia, ako sme si dokázali predstaviť. Človek sa musí zamyslieť, ako také niečo dokázali Nabatejci postaviť – vytesať do skaly pre tisíckami rokov.

Vládne tu ruch, je tu množstvo turistov a z každej strany vám miestny niečo ponúkajú. Odvoz na oslíkoch, alebo ťavách do vzdialenejších častí Petry, fotenie na ťavách, sprievod k fotogenickým miestam, alebo rôzne suveníry. My sme prvý deň využili fotenie na ťavách a sprievod k známemu fotogenickému miestu, kde sme si urobili niekoľko „typických“ fotografií.

Od Pokladnice pokračujeme hlbšie do skalného mesta a kocháme sa ďaľšími neuveriteľnými stavbami.

Na našich dcérach sa už prejavuje únava, sadli si do tieňa a oddychujú.

Občerstvenie a toalety

Možnosť občerstvenia a toalety nájdete v Petre na viacerých miestach, v tomto smere nemusíte mať žiadne obavy. Kúpite tu zmrzlinu aj rôzne druhy typických Jordánskych jedál, nápoje - napríklad aj čerstvé ovocné šťavy, typickú kávu = turecká káva s kardamónom, ktorá je výborná a odporúčam vám ju ochutnať.

Po oddychu pokračujeme k ďaľším neskutočným stavbám.

Okolo 13:00 máme prejdenú takmer polovicu skalného mesta, ale sme už veľmi unavený a preto sa vraciame späť k autu. (Pri vstupe do Petry – Visitor centre je niekoľko parkovísk, kde môžete zaparkovať zdarma)

Večer sa vraciame do Petry ešte raz na tzv. „Petra by Night“. Prechádzame kaňonom osvetleným iba sviečkami, čo je samo o sebe ďaľším doslova magickým zážitkom.

Pri Pokladnici nás usporiadatelia usádzajú na pripravené miesta medzi svietnikmi a ponúkajú nám Jordánsky čaj. Súčasťou „Petra By Night“ je predstavenie, kde beduín hrá na flaute a rozpráva staré Nabatejské príbehy. Toto všetko spolu s farebne nasvietenou Pokladnicou vytvára nezabudnuteľnú atmosféru.

Petra By Night je usporiadávaná iba tri krát do týždňa, v pondelok, v stredu a vo štvrtok a vstupné nie je zahrnuté v Jordan pas - je potrebné kúpiť vstupenku zvlášť, cena 17 JOD/osoba.

Nám lístky zabezpečil majiteľ nášho apartmánu, ktorý je tu zamestnaný.

Petra 2. deň

Do skalného mesta Petra môžete vstúpiť viacerými vchodmi, naznačila som ich na mapke nižšie. V pravom spodnom rohu vidíte hlavný vstup – Visitor center a v ľavom hornom rohu posledný chrám Ad- Deir, alebo Monastery. Ako som už písala, k Monastery je to od hlavného vchodu cca 8 km, navyše na poslednom úseku vás čaká takmer 1000 schodov a potom aj cesta späť.

Ak sa chcete tomuto vyhnúť, môžete do Petry vstúpiť iným vchodom (na mapke č.3), dostanete sa tak priamo k Monastery a odtiaľ sa už iba vraciate spať k hlavnému vchodu. K týmto ďaľším vstupom sa doveziete džípom, ktorý vám určite niekto ponúkne hneď, ako zaparkuje na parkovisku pri Visitor centre, cena cca 30-35 JOD. My sme túto možnosť druhý deň využili.

Od tohto vstupu nás mala čakať približne hodinová cesta k Monastery, nám to ale trvalo dve. Opäť sme prechádzali nádhernou krajinou a užili sme si krásne výhľady.

Každú chvíľu sme stretali miestnych, ktorý nám ponúkali odvoz na oslíkoch.

Po krátkej prestávke „U šťastného beduína“, kde sme si opäť pochutnali na výbornej tureckej káve s kardamónom a kde si naše dcéry užili Free Wifi :-), sme pokračovali ďalej a mohli sme obdivovať ďaľšie a ďaľšie krásne výhľady.

Približne po dvoch hodinách už v diaľke vidíme Monastery.

Ad – Deir, alebo Monastery je jednou z najväčších a najkrajších stavieb v Petre, napriek tomu sa sem dostane údajne iba 19% turistov. Ja vám určite odporúčam pozrieť sa aj sem, tá cesta stojí za to. Monastery je naozaj krásny a veľkolepý a je tu oveľa menej turistov, ako pri Pokladnici. Nájdete tu aj reštauráciu, kde si môžete po ceste oddýchnuť a občerstviť sa.

Cesta späť je lemovaná stánkami miestnych predajcov, kde si môžete zakúpiť rôzne suveníry a aj odtiaľto je krásny výhľad. V pozadí vidíme stavby, ktoré sme navštívili deň pred tým.

Boli sme veľmi unavený a preto sme na cestu späť využili ponuku odviezť sa k Pokladnici na ťavách. Toto považujem za jeden z top zážitkov z Jordánska.

Nakoľko bola práve búrka – ako nám povedal „Šťastný beduín“ ( v beduínskom svete si búrku predstavte ako slnečno, cca 35° a občas silnejší vietor, ktorý zdvihne zo zeme piesok :-)), všetci miestny a aj mnoho turistov bolo zahalených typickými Jordánskymi šatkami, k tomu ten piesok, veziete sa na ťave a ja som mala skutočne pocit, akoby som sa preniesla v čase o 2000 rokov späť.

Cestou späť si ešte vychutnávame prechádzku kaňonom – Siq a lúčime sa s nezabudnuteľnou Petrou, ktorá má právom titul jedného z novodobých siedmych divov sveta.

Červené more

Jordánsko má aj kúsok pobrežia Červeného mora, ktoré my milujeme, preto sme sa rozhodli stráviť jeden deň aj tu. Ďaľší deň sme sa teda presunuli do prímorského mestečka Aqaba. Po ceste sme si ešte vychutnali tento výhľad na vstup do Petry a mestečko Wadi Musa.

Hotely, v ktorých sme sa chceli ubytovať v oblasti Tala Bay, neponúkali ubytovanie iba na jednu noc. Preto sme vybrali iný dostupný hotel – Red Sea Dive Center.

Tento hotel nebol zlý, ale pri rezervácii sme prehliadli, že nemá súkromú pláž, v blízkosti bola iba verejná. A Jordánci ešte nie sú pripravený na Európanky v plavkách. Na tejto pláži sme strávili necelú hodinku, okúpali sme sa, videli sme krásne koraly, ale necítili sme sa tu dobre (Nikto nás nejak neohrozoval, ani nič podobné, ale mladý Jordánci si hneď presunuli deku vedľa našich dcér, vyspevovali a vypiskovali 🙂 ) preto sme sa vrátili do hotela a zvyšok dňa sme strávili tu.

Zo strechy nášho hotela sme si vychutnali aspoň krásny západ slnka.

Druhý deň sme sa ešte prešli po už pokojnejšej pláži, spravili sme pár fotiek a presunuli sme sa k ďaľšiemu dobrodružstvu.

Púšť Wadi Rum

Wau! Wau! Wau! Púšť Wadi Rum je jednoducho nádherná a ani neviem, ako ju inak slovami opísať. Môžete ju poznať z filmu Hviezdne vojny, alebo Marťan, ktoré sa práve tu natáčali.

Ubytovať sa tu môžete v stovkách beduínskych kempov rôznych kategórií. My sme bývali v Hasan Zawaideh Camp, ktorý môžem určite odporučiť. Cítili sme sa tu veľmi dobre.

Výhodou tohto kampu je, že môžete parkovať priamo pri ňom a má okrem beduínskych stanov k dispozícií aj „marťanské stany – bubliny“. Tie ale bohužiaľ nie sú určené pre štvorčlenné rodiny, preto sa musíme uspokojiť s rodinným beduínskym stanom. Ten je ale krásny a výborne vybavený.

Môžete si tu vychutnať raňajky, obedy a večere formou švédskych stolov s úžasnými beduínskymi jedlami. Večer tiež pripravujú typické posedenie pri čaji varenom na ohni a tiež typické beduínske jedlo, pripravované niekoľko hodín na uhlíkoch v zemi.

Najväčší zážitok sme ale mali z výletu džípom do púšte, ktoré v tomto kempe tiež organizujú. Vybrať si môžete z viacerých variánt, my sme zvolili 4 – hodinový.

Navštívili sme napríklad miesto, kde sa natáčal už spomínaný Marťan.

Navštívili sme aj ďaľšie krásne miesta s nádhernými výhľadmi, s kresbami Nabatejcov, alebo aj miesto, kde žil Lawrence z arábie.

Tiež sme mali možnosť vidieť skalu v tvare hríbu, alebo známy skalný most Um Frouth rock bridge, na ktorý sme s mladšou dcérou aj vyšli.

Tiež sme videli skalu, ktorá sa údajne podobá na Donalda Trumpa 🙂

Náš výlet sme zakončili západom slnka nad púšťou (ktorý určite nenaplnil moje fotografické očakávania 🙂 ).

Hora Nebo

Po noci v púšti nás už čaká cesta späť na letisko z ktorej sme si ešte spravili malú zachádzku k biblickej hore Nebo. Táto hora je známa najmä tým, že tu údajne Mojžiš ukázal na „zasľúbenú zem“. A ani sa mu nečudujem, že si vybral práve toto miesto. Môžete tu obdivovať naozaj nádherné výhľady.

Zhrnutie

• Jordánsko ako dovolenkovú destináciu vám určite veľmi odporúčam. Je to nádherná krajina, kde sa prírodné krásy striedajú s nádhernými kultúrnymi pamiatkami, ktoré učite stojí za to vidieť.
  • Pri cestovaní na vlastnú päsť sa nemusíte vôbec ničoho obávať.
  • Jordánci sú veľmi milý a ústretový národ.
  • Deti to bude baviť.

Ďaľšie informácie

Podrobné informácie o Jordánsku sme my čerpali najmä z týchto zdrojov:

1. Vreckový sprievodca Jordánsko od Cestuj s deťmi  + ich články o Jordánsku
  2. Turistický sprievodca Jordánsko od Petra Kučera
  3. Cestopis o Jordánsku od Podnikáni z pláže

Pre mňa bolo Jordánsko a najmä návšteva skalného mesta Petry dlhoročným splneným snom, užili sme si ho celá rodina, priniesli sme si nezabudnuteľné zážitky a prajem ich prežiť aj každému z vás.

Mária Gašparová
Mária Gašparová je mamou dvoch dcér, nadšenou fotografkou a profesionálnou newborn fotografkou. Fotografii sa venuje už viac ako dvanásť rokov a prostredníctvom projektu Mama fotografkou už niekoľko rokov zdieľa svoje skúsenosti, ukazuje začínajúcim fotografkám jednoduché a zrozumiteľné návody, ako odfotia krajšie fotografie detí, alebo maličkých bábätiek. Mária je autorkou jedinečného online kurz newborn fotografie>> Je autorkou aj inšpiratívneho eBooku o fotografovaní detí>> Viac informácií o Márii nájdete tu >>